__CONFIG_group_edit __ {"jvca0d6z": {"name": "All Author Name (s)", "singular": "- Text% s"}, "jvca0jiu": {"name": "Alle alinea ('s)" , "singular": "- Text% s"}, "jvca0sti": {"name": "All Quote Mark (s)", "singular": "- Text% s"}, "jvca12rq": {"name ":" All Content Marks Content Box (s) "," singular ":" - Content Box% s "}," jvca1mni ": {" name ":" All Quotes Content Box (s) "," enkelvoud ":" - Content Box% s "}} __ CONFIG_group_edit__
__CONFIG_local_colors __ {"colors": {"72b62": "Quote Marks Background"}, "gradients": {}} __ CONFIG_local_colors__

"Autisme is voor iedereen anders. En toch is het elke keer hetzelfde. Omdat echt te begrijpen moet je tot in de kern gaan. En dat doet deze vorming"


Vorming Autisme in Mensentaal:
Online

Voor iedereen die autisme écht wil begrijpen.


Wat 

Deze vorming is een vlotte uiteenzetting over wat autisme écht is. Heel wat jaren nadat de eerste wetenschappelijke informatie over autisme zich verspreidde, heersen er over autisme nog steeds veel misverstanden. Vanuit de klassieke benadering wordt autisme gezien als een stoornis. En de meeste onderzoekers, therapeuten en coaches zijn er op gericht de persoon met autisme te trainen in het zich aanpassen aan de noden van de maatschappij. Autisme wordt nog te vaak gezien als een stoornis die behandeld moet worden.

Al te vaak vertrekken deze behandelmethodes vanuit het gedragsperspectief, bijv. "autisme is het niet houden van oogcontact, liefst alleen zijn, .." Dat is wat we zien bij iemand. Maar dat is slechts een puntje van de ijsberg. Autisme zit hem in wat er zich achter dit gedrag afspeelt. Het is de kunst om dit te leren zien.

Want als we kijken naar wat het écht is. Dan opent er zich een wereld aan mogelijkheden in plaats van problemen. Vertrekkende van deze kijk, wordt het duidelijk hoe je kan leven met autisme. 

Tijdens deze vorming krijg je aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke inzichten een duidelijk zicht op wat autisme écht is. (En dus ook wat het niet is). Want het echt begrijpen van autisme is een essentiële eerste stap in het leren leven met autisme. Alle informatie over autisme wordt in deze workshop gebundeld in een handig overzicht waardoor het makkelijk wordt het geheel te zien. En dus niet te blijven bij versnipperde stukjes informatie. De jarenlange ervaring van Anke in het werken en onderzoeken van mensen met autisme zorgt er voor dat ook de wetenschappelijke stukken vlot te volgen zijn.


"De vorming Autisme in Mensentaal helpt jou om autisme écht te begrijpen. Dit is een noodzakelijke eerste stap naar het leren leven met autisme."

Voor wie 

  • Jongeren en volwassenen met (een vermoeden van) autisme
  • Familieleden en vrienden van iemand met autisme
  •  Hulpverleners die op sporadische tot regelmatig basis met autisme werken en het autistisch denken beter begrijpen
  • Leerkrachten die wel eens een leerling met autisme in de klas hebben en echt willen begrijpen waarom zij tegen dingen aanlopen 

Wat mag je verwachten van deze vorming:

  • Wetenschappelijke kennis menselijk gebracht. Moeilijke vaktermen worden helder toegelicht.
  • Een hedendaagse kijk op autisme, voorbij de DSM-5.
  • Ook informatie en nieuwe inzichten over vrouwen met autisme


Anderen over de vorming:

__CONFIG_local_colors __ {"colors": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color" , "7d8e7": "Column Title Icon", "7d992": "Cons Color"}, "gradients": {}} __ CONFIG_local_colors__

S. // Mama van jongvolwassen dochter met autisme

S. // Jonge vrouw met autisme. Diagnose op latere leeftijd gekregen.

Hoe autisme in mensentaal ontstond:

Verschillende jaren geleden botste ik zelf op een grote frustratie. Er bestaat zoveel informatie over autisme. En toch vond ik niet wat ik zocht. Een algemeen overzicht. Een overzicht over alle informatie die er over autisme geweten is. Wetenschappelijke kennis gebundeld aan praktische ervaringen. Dit vond ik essentieel om al die individuele boeken beter te begrijpen. Elk boek leek wel over een stukje van autisme te gaan, zonder dit in verband met het geheel te brengen. Dat vond ik verwarrend. En ik niet alleen. Ook mijn cliënten botsten op eenzelfde frustratie. 

Zo ontwikkelde ik het Autisme in Mensentaalschema. Met dit ene schema heb je meteen een overzicht over alle niveaus waarop autisme benaderd kan worden. Handig om in mijn begeleidingen te gebruiken. Zo hielden cliënten het overzicht. Hieruit groeide de vraag om al deze kennis te bundelen in een vorming. En dat deed ik. De Autisme in Mensentaal vorming was geboren. Eerst gaf ik deze "offline" voor groepen van ouders van kinderen met autisme, volwassenen met autisme én professionals. Dit leidde tot zeer diverse groepssamenstellingen met fijne groepsgesprekken tot gevolg. 

De corona lockdown zorgde ervoor dat Autisme in Mensentaal ook online ging. Wat was me dat een boeiende maar ook vermoeiende ervaring. Ook de deelnemers zagen de grote voordelen. En wat goed is, zetten we gewoon verder. Daarom is de vorming nu online en offline te volgen. Zo kiest iedereen de optie naar zijn eigen voorkeur.