Welkom!

 Je bent nu op de beveiligde pagina van het online traject Autisme in Mensentaal. Op deze pagina vind je tal van video's. Het is aan te raden om deze de eerste keer in de juiste volgorde te bekijken. 


Wanneer je alle video's bekeken hebt, heb je de gehele informatie over autisme mee. Nadien kan je makkelijk filmpjes herbekijken. 


Je vindt video's geclusterd in delen. Naast elke video vind je enerzijds de titel van de video en ook eventuele extra informatie. Bijvoorbeeld: een link van een website waarnaar ik verwijs, of een bestand dat je kan downloaden.  



Problemen?

Contacteer me per mail (anke@auticoachanke.be)

Omschrijf welk probleem er zich voordoet. Dan zoeken we samen naar een oplossing.


Overzicht is alles!

Allemaal handig zo een video maar het zijn er wel wat hé! Ik kan me inbeelden dat het daarom verwarrend of veel wordt. Hoe houd je nu overzicht over het geheel als je met zo veel video's zit. 


Wel ik help je! Ik maakte voor jou een schema waarmee je in één oogopslag kan zien waar ergens in het traject jij je bevindt. Overzicht verzekerd dus!


Download en print Het Autisme in mensentaal-schema hier!

 

Deel 1: Introductie + belang van autisme in mensentaal

Wat betekent autisme voor jou?

Benodigdheden:
pen en papier of een smartphone / computer waarop je notities kan maken.

Waarom is autisme begrijpen zo belangrijk? Deel 1

Uitleg over het bio-psycho-sociaal model vind je onder andere hier.

Waarom is autisme begrijpen zo belangrijk? Deel 2

Deel 2: Fabels en feiten

Introductie: fabel

Fabel: autisme gaat steeds gepaard met een hoge (of juiste lage) intelligentie

Fabel; autisme is niet zo erg

Fabel: er zijn nu meer mensen met autisme dan vroeger

Fabel; autisme is niet zo erg

Fabel: autisme komt bijna uitsluitend voor bij jongens

Deel 3: het Autisme in Mensentaalschema (AiM)

Toelichting AiM-schema

Deel 4: Prikkelverwerking

Wat zijn prikkels?

Benodigdheden: Papier en kleurpotloden. Ik werk zelf met: rood - groen - blauw - geel en oranje

Wat is de 'verwerking' van prikkels?


Deel 5: Contextblindheid

Introductie contextblindheid


Minder zinvolle context

Voorbeelden uit het leven gegrepen


Gegeven en niet gegeven context


Wanneer wordt context geactiveerd?

Interne vs. externe context

Eventueel: pen en papier

Wanneer kan je nu eigenlijk spreken van autisme?


Deel 6: Overkoepelende categorieën

Introductie overkoepelende categorieën






EXTRA: is diagnose altijd nodig?

Deze video is niet essentieel om autisme te begrijpen. Het geeft enkel diepgaande informatie over een specifiek topic, gerelateerd aan autisme.

EXTRA: autivriendelijke jobs

Meer informatie over PASSwerk

EXTRA: hoe verloopt een onderzoek?

Deze video is niet essentieel om autisme te begrijpen. Het geeft enkel diepgaande informatie over een specifiek topic, gerelateerd aan autisme.


EXTRA: onderzoek is vermoeiend!

Deze video is niet essentieel om autisme te begrijpen. Het geeft enkel diepgaande informatie over een specifiek topic, gerelateerd aan autisme.

EXTRA: waarom onderzoek altijd door een team?

Deze video is niet essentieel om autisme te begrijpen. Het geeft enkel diepgaande informatie over een specifiek topic, gerelateerd aan autisme.

EXTRA: is autisme altijd een probleem?

Deze video is niet essentieel om autisme te begrijpen. Het geeft enkel diepgaande informatie over een specifiek topic, gerelateerd aan autisme.

Deel 7a: Intro verklarende theorieën

Introductie verklarende theorieën 


Welke theorieën bestaan er juist?


Deel 7b: Verklarende theorie: centrale coherentie (cc)

Introductie centrale coherentie

Benodigdheden voor deze video: Pen en papier (computer of smartphone zijn hier niet genoeg)

Voordelen minder sterke cc


Overprikkeling en voorspelling


Conceptvorming dankzij cc


Deel 7c: Theory of Mind (TOM)

Introductie TOM

EXTRA: autisme geen empathie?

Deze video is niet essentieel om autisme te begrijpen. Het geeft enkel diepgaande informatie over een specifiek topic, gerelateerd aan autisme.

Ontwikkeling van de TOM

TOM bij volwassenen

Deel 7d: Executieve functies (ExFu) 

Introductie executieve functies



Flexibel denken en handelen



Exfu en contextblindheid

Plannen en organiseren



Emotieregulatie



Altijd problemen met alle exfu?

EXTRA: werkgeheugen

Deze video is niet essentieel om autisme te begrijpen. Het geeft enkel diepgaande informatie over een specifiek topic, gerelateerd aan autisme.

Oefening executieve functies

Benodigdheden voor deze video: pen en een print out van dit document.

Deel 8: Gedrag

Bestaat 'Autistisch gedrag?'


Ijsbergmetafoor


Voorbeeld uit het leven gegrepen

Deel 9: Sterktes

Sterktes van autisme

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris

Select Columns Layout

Je bent nu aan het einde van Autisme in Mensentaal gekomen. ik ben héél benieuwd wat jij er van vond. Via de knop hieronder, kan jij je opbouwende feedback ingeven. Met deze feedback ga ik aan de slag om AiM te vervolledigen en verbeteren. Daarnaast zal ik het ook uitbreiden met nieuwe modules die mensen met autisme helpt om meer in balans te kunnen blijven en écht te leven met hun autisme. 

Blijf jij graag op de hoogte van dit nieuwe programma? Volg me dan zeker op facebook of instagram. Daar zal ik alles delen wanneer de tijd daar rijp voor is 😉 

Alvast enorm bedankt om mij verder te helpen. Ik hoop dat jij met dit online programma ook alvast bent verder geholpen!

Liefs,

Anke